Jak być szczęśliwym seniorem?

0
254
Jak być szczęśliwym seniorem

Wielu osobom wydaje się, iż wiek podeszły niesie ze sobą jedynie smutek, melancholię i choroby. A wcale nie musi tak być- wiele zależy od nastawienia do życia samej osoby starszej. Wiek podeszły, jesień życia może być okresem szczęśliwym i aktywnym. W końcu wiek podeszły to czas, gdy mamy więcej wolnego czasu na rozwijanie swoich pasji i spełnianie marzeń, które były odkładane na jakieś “kiedyś”.

Kluczem do szczęścia jest aktywność fizyczna

By jak najdłużej cieszyć się zdrowiem i endorfinami dopływającymi w dużej ilości do mózgu, nigdy nie należy rezygnować z ruchu i tym podobnych aktywności. Seniorzy preferują różnorakie formy sportu, m.in. bieganie, nordic walking, basen, rower, taniec i inne. Wiele sal do ćwiczeń, pływalni czy szkół tańca mają specjalnie przygotowywane zajęcia właśnie dla seniorów. Takie aktywności to nie tylko dbałość o ciało i jego kondycję, ale także wyśmienity sposób na nawiązanie nowych znajomości i nieprzerwanie udane życie towarzyskie.

Basen to świetna forma ruchu dla tych, którym zależy na sprawności stawów i wytrzymałości organizmu. Pływanie to dobry patent na zachowanie ładnej sylwetki. Innym sposobem na ładne i smukłe ciało jest też aerobik bardzo często dedykowany specjalnie dla starszych grup wiekowych. Nordic walking poprawia wydolność układu oddechowego i krwionośnego. Wzmacnia mięśnie całego ciała, obniża poziom cholesterolu oraz ciśnienie. Dodatkowo spacer z kijkami poprawia kondycję bez obciążania kolan.

Senior może także skorzystać z tego, co oferują siłownie. Trenerzy oferują osobom starszym zajęcia oparte w głównej mierze na ćwiczeniach rozciągających, które także nie obciążają stawów. Aktywność fizyczna zapobiega otyłości, wzmacnia kości, poprawia krążenie i ogólnie samopoczucie, przeciwdziałając nawet depresji.

Zdrowa psychika

Zdrowy i szczęśliwy senior to osoba, która ma nie tylko sprawne ciało, ale oczywiście sprawny i zdrowy umysł. By nie poddawać się marazmowi, samotności warto dbać o kondycję swojego umysłu oraz życie towarzyskie. Na osiedlach miast funkcjonują np. kluby seniora, w których warto znaleźć interesujące dla siebie zajęcia.

Wieczory filmowe, warsztaty kulinarne, nauka języków czy zajęcia muzyczne to wybrana oferta takich klubów. Jedną z bardziej rozwijających form dbania o funkcje umysłowe jest nauka języków obcych. To świetna sprawa zwłaszcza dla tych seniorów, którzy lubią podróże i nawiązywanie różnych, zagranicznych znajomości. Dla szczęścia potrzeba być aktywnym społecznie, a więc nie zapominać o swoim życiu towarzyskim.

Zdrowi i radośni seniorze uwielbiają spotkania w mniejszym lub szerszym gronie, przy kawie, brydżu, szachach. Udane życie społeczne to lepsze zdrowie oraz mniejszy poziom stresu. Spotkania przy różnego rodzaju grach czy rozmowach pozwalają seniorowi utrzymać na długo wysoką sprawność intelektualną. Wspólna gra w karty ze znajomymi obniża ryzyko zapadnięcia na demencję nawet o 15%.

Badania nad szczęściem pokazują, że szósta, siódma dekada to najszczęśliwszy okres naszego życia. Zadbajmy o to, żebyśmy mogli w pełni z tych lat korzystać.

Dieta i kontrola zdrowia

Nie można mówić o zadowoleniu i szczęśliwym życiu, gdy nie dbamy o własne zdrowie i źle się odżywiamy. Zdrowa dieta wpływa nie tylko na ciało, ale także na umysł. Warto, by senior odżywiał się zgodnie np. z dietą śródziemnomorską, a na jego talerzu było dużo owoców, warzyw, chudego mięsa i ryb oraz zdrowych tłuszczów- np. oliwy.

Wystrzegać się trzeba wysoko przetworzonego jedzenia, prostych cukrów oraz nasyconych kwasów tłuszczowych. Zdrowe jedzenie to sposób na profilaktykę i ustrzeżenie się wielu chorób. Ważne są także regularne wizyty u lekarza i monitorowanie swojego stanu zdrowia. Szczęśliwy senior to bez wątpienia zdrowy senior- profilaktyka pozwala rozpoznawać nawet najgroźniejsze choroby bardzo szybko i odpowiednio skutecznie je leczyć i eliminować.

Nie można budować także złych tematów tabu- chociażby o tym, iż seks nie jest dla osób w starszym wieku. Seks jest dla wszystkich, a udane życie seksualne to także składowa szczęścia człowieka. To zdrowa aktywność, która daje poczucie bliskości, spełnienia, szczęścia.

Oceń wpis
[Ocen: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisz swój komentarz!
Wpisz swoje imie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.